Her er de produkter der er gode at ha på lageret derhjemme:

Glutenfrit mel:
Økologiske rismel, risflager, majsmel, boghvede, Quinoa, hirsemel, havre,  kokus, kikærtemel, amaranth, boghvedemel, knækket boghvede, hvedeflager, hirsemel og hirseflager. Tunge meltyper: Amarant, Quinoa, mandelmel, kokusfibremel og kastanjemel.
Melerne kan ikke udskiftes 1:1. Du kan også lave dine egne meler af: Mandler, nødder, kerner og frø.

Fibre: Loppefrøskaller, fiberhusk, eller psylliumfrøskaller (kendt under navnet husk) hjælper med til at binde glutenfrit bagværk sammen. Har et hølt fiberindhold og suger væske.

Glutenfrit bagepulver, natron eller lidt gær er også ting der er gode at ha på lager.

Kakao – vanilie – kanel (smag og sødme).

Sødme til bagværk: Kokussukker, carob eller agavesirup tilfører sødme til kager og bagværk.

Sukker: Hvis man vil undgå sukker helt i sit bagværk kan der bruges dadler, abrikoser, rosiner eller morbær, som tilfører sødme til bagværk. Der er også mulighed for at bruge stevia – som er et naturligt sødemiddel.

Jomfrukokusolie, ekstra jomfru olivenolie, gammeldages kværnet smør eller ghee er alle gode og anvendelige fedtstoffer, der tåler bagetemperaturer.

Glutenfrie havregryn, hampemel, hørfrøspirer, græskarkerner, hørfrø, sesamfrø, solsikkekerner, valnødder, cashewnødder og mandler, som tilfører brødet fibre og næring.

Kokusmel, kokusfibermel, kakaosmør, sukkerfri chokolade og frystørrede bær.

Bruneris og fuldkornsris.

 

Save