,

Depression, spis dig til et bedre humør

Sindets lidelser – Depression:

Da jeg afsluttede min eksamen i sommeren 2016, som ernæringsterapeut, valgte jeg at skrive om emnet depression. Min opgave gav jeg titlen Depression, Spis dig til et bedre humør. Depression har altid været et emne der har interesseret mig rigtig meget. Jeg har selv lidt at et faldende humør da jeg har mistet begge mine brødre i trafikulykker med 10 års mellemrum (de blev 22 år og 19 år) og et andet menneske der stod mig meget nært. Livet har budt mig meget sorg og derfor har jeg også mærket ALLE de symptomer der peger imod depression. Jeg har dog aldrig selv fået medicinsk behandling imod depression, jeg valgte heldigvis at søge andre veje. Jeg ville knække koden til at få et gladere sind og er idag rigtig glad for at jeg valgte at tage ansvar for mit eget liv.

I 2008 rejste min familie på en 2 mdr. rejse til Australien, der startede jeg på at ændre min kost og livsstil. Jeg startede med at prøve at ligge sukkeret på hylden, jeg brugte sukker til at dulme alle mine følelser med. Ved at starte med at lægge sukkeret på hylden, begyndte jeg at kunne mærke min egen krop. Derfor startede jeg på at ændre min kost, livsstil og vidste at det var vejen jeg skulle gå til at få et gladere sind. Vil du vide mere om hvilke tiltag du kan starte med at gøre for at ændre din livsstilændring, så læs med her.

Jeg begyndte at følge kernesund familie (Ninka, som idag kører online forløb Detox Dig Smuk) og fik daglig inspiration, til at holde motivationen oppe til at fortsætte den sunde livsstil. Jeg begyndte at leve efter Ninkas principper og undlod sukker, mælk og gluten i min kost. Der åbnede sig en helt ny verden og jeg startede på forløbet Detox Dig Smuk i 2014 og gennemgik en stor forvandling. Idag har jeg det rigtig godt og er gladere en nogeninde og elsker livet og mine 4 dejlige unger.

Efter jeg mærkede hvad kosten gjorde ved min krop og mit sind, blev jeg nysgerrig og ville lære mere, mere om den fantastiske krop vi er udstyret med. Så i 2013 tog jeg anatomi, fysiologi og sygdomslære inden jeg kunne starte på CET (Center for ernæring og terapi) i københavn. Uddannelsen varede 3 år og jeg blev færdiguddannet i sommeren 2016. Da jeg så skulle skrive min afsluttende hovedopgave, var valget nemt, jeg ville skrive om depression, sindets lidelser.

Til min afsluttende eksamen lavede jeg en lille folder, Depression, Spis dig til et bedre humør. Denne guide kan du få tilsendt ved at tilmelde dig mit nyhedsbrev her på min blog. I folderen giver jeg forslag til hvad du selv kan gøre at tiltag for at få et bedre humør. Som ernæringsterapeut har jeg flere gode værktøjer til rådighed, til at hjælpe dig, som lider af en let/middel depression. Det at arbejde med kost, kosttilskud og andre faktorer, som f.eks. søvn, motion, relationer, afstressning, lysterapi, samtaleterapi og det at ændre sin livsstil og tankemønstre tyder på at have en god effekt på klienter med en let/middel depression.


Lidt om depression

Depression er et stigende problem i Danmark, der er i dag ca. 200.000 mennesker, der er ramt af depression, og antallet er stødt stigende. Depression betragtes i dag som en folkesygdom, og der ses et stigende forbrug af antidepressiva, som kan medføre mange bivirkninger. Jeg undrer mig over, at der i det offentlige system bliver ordineret så meget antidepressiv medicin. Ifølge Sundhedsstyrelsen er forbruget af SSRI-præparater steget over de seneste år, bl.a p.g.a stigende stress i samfundet og søgen efter ”det gode liv”.

Jeg mener, det er vigtigt ikke kun at symptombehandle, men finde årsagen til, hvorfor klienten har udviklet en depression. Jeg mener, at klienter med moderat depression skal have hjælp og finde motivationen til at tage ansvar for deres eget liv og sundhed. Den enkelte klient bør se om ernæring og  en livsstilsændring kan bruges som en behandlingsmulighed, inden de vælger at tage antidepressiv medicin.


Depression
 er en almindelig følelsesmæssig reaktion, når livet ikke er helt tilfredsstillende. De kan f.eks. udløses af personen mister noget, som betyder meget for dem. Det kan være et dødsfald i familien, skilsmisse, miste sit arbejde, eller tab af sin førlighed. Det kan også være andre årsager der udløser en depression, som ensomhed, negative tanker, konflikter, samt dårlige oplevelser fra sin barndom.

Depression er en psykisk lidelse karaktiseret af sorg og er en længerevarende tilstand, kendetegnet er en følelse af håbløshed, tristhed, negative tanker og følelser. Et uforklarligt tungsind, hvor man i længere tid har følt sig nedtrykt, som undertiden kan være ledsaget af selvmordstanker.

Depression tærer på selvværdet og selvtilliden,  følelsen af, at man er til besvær, gør, at mange ofte trækker sig ind i sig selv og derved kan gå hen og blive ensomme. Opgaver, som før depressionen var ganske almindelige, ses nu pludselig som svære og uoverskuelige.


Der ses symptomer som:

  • Lav appetit
  • Søvnløshed/problemer med at falde i søvn
  • Vægttab/vægtøgning
  • Inaktivitet, trækker sig fra andre mennesker
  • Nedsat sexlyst
  • Energitab/opgivenhed
  • Træthed
  • Nedsat hukommelse
  • Koncentrationsbesvær
  • Følelse af værdigløshed, selvbebrejdelse eller uhensigtsmæssig skyld
  • Formindsket evne til at tænke
  • Formindsket evne til at koncentrere sig
  • Tilbagevendende tanker om død og selvmord

Har du 4 af disse 11 symptomer er det en indikation på en depression. Har du 4 af symptomerne, skal de være tilstede i mindst en måned, for at det kan være tegn på en depression. For at blive diagnostiseret med depression, skal man være deprimeret for det meste i 2 år, for børn er det i et år. Derudover skal du have mindst 3 af følgende symptomer.

  • Lavt selvværd og manglende selvtillid
  • Pessimisme, håbløshed og fortvivlelse
  • Mister lysten til forskellige aktiviteter
  • Trækker sig tilbage fra sociale aktiviteter
  • Træthed eller sløvhed
  • Skyld eller tænker for meget på fortiden
  • Irritabilitet eller overdreven vrede
  • Mindskende produktivitet
  • Svært ved at koncentrere sig elle træffe beslutninger

Depression er et kæmpe område, jeg har skrevet mere mere om depression i et andet blogindlæg, så læs med her. Der kommer jeg med forslag til hvilke insatsområder du skal starte ud med for at ændre livsstil og ændre på dine kostvaner. Jeg kommer med nogle kostråd og ideer til hvilke kosttilskud der kan være en støtte til en let/middel depression.

En depression skal ALTID tages meget alvorligt, så søg altid læge hvis du har har et faldende humør over en længere periode. De råd jeg giver her gælder selfølgelig kun ved en let/middel depression. Ønsker du at trappe ud af en hvert form for antidepressiv medicin, anbefaler jeg ALTID at det sker i samarbejde med din læge. Det skal altid ske gradvist, da der ellers kan forekomme flere forskellige symptomer i kroppen, hvis det sker for hurtigt.

 

BUDSKAB:
Vi kan selv vælge at HANDLE, i stedet for at lade os BEHANDLE. Så vi kan vælge at være AKTIV del i vores sundhedsproces. I stedet for udelukkende at være PASSIVE i sygdomsprocessen og lade os behandle af medicin. Så behandl årsagen og ikke kun symptomerne.

 

 

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.