,

Graviditet

Ønsker du at blive gravid?

Har du problemer med at blive gravid, er der meget du selv kan gøre!

Det er altid en god ide at, at forberede din krop på at blive gravid, for at skabe de bedste betingelser for at få et sundt barn. Start derfor gerne minimum 3 mdr. før du ønsker at blive gravid. Det er lidt ligesom et maraton, der stiller vi heller ikke bare op til uden at forberede os. Det vil være en rigtig god ide at starte med en udrensning af kroppen mindst ½ år inden planlagt graviditet.

HUSK at bruge prævention, så længe du er i gang med udrensning af kroppen. Er i ikke klar til at vente 6 mdr. med at blive gravid, bør udrensning ikke påbegyndes.


Udrensning

  • Indtag en sund og nærende kost
  • Sauna og især infrarød sauna er effektiv til at afgifte kroppen.
  • Af kosttilskud kan der anbefales chlorella, som binder tungmetaller til sig og trækker dem ud af kroppen.
  • Marietidsel, C-vitamin, hvidløg, mælkebøttesaft, koriander, gurkemeje etc.


Sig farvel til de faktorer, der gør det sværere at blive gravid

  • Tobak
  • Alkohol
  • Koffein
  • Pesticider
  • Stress
  • Usund levevis
  • Tungmetaller
  • Miljøgifte


Kosten

  • Spis hele og rene fødevarer.
  • Spis økologisk hvis det er muligt, for at styre udenom pesticider.
  • Undgå forarbejdet mad, mad på dåse, raffinerede kulhydrater, færdigmad og junk food.
  • Sørg for at få nok mad og gode fedtstoffer.
  • Undgå sukker – også de kunstige sødemidler.
  • Undgå ødelagte fedtstoffer og branket mad.
  • Undgå tilsætningsstoffer.
  • Skru ned for indtagelsen af kulhydrater og op for fedt og protein.
  • Kik på kvantiteten og kvaliteten af kulhydraterne.
  • Drik masser af vand, undgå plastflasker.
  • Spis 3 hovedmåltider og evt. 1-2 mellem måltider og skab dermed et stabilt blodsukker.
  • Tarmen opbygges med probiotika.
  • Suppler med enkelte relevante kosttilskud fx D-vitamin, Zink, Omega 3


Gode råd til manden
Der er også mange forskellige faktorer, der spiller ind på mandens fertilitet. Ligeledes vil et være en god ide at manden også går med på en udrensning af kroppen, ca. 1/2 år før ønsket, om at stifte familie. Eliminer en evt. usund livstil og undgå forurening, cigaretter, kaffe, alkohol og sukker. Tal med lægen om evt. nedsættelse af medicin, hvis det indtages. Reducer stress og få masser af antioxidanter og grøntsager. Drik masser af vand og få lidt motion.

BEGRÆNS eller udeluk fødevarer der potentielt kan drille fertiliteten

  • Mælkeprodukter
  • Gluten 
  • Soja


Er der noget der mangler?

  • Næringsmangler, makronæringsstoffer og mikronæringsstoffer.
  • Ilt og vand.
  • Motion, frisk LUFT og Søvn.
  • Kærlighed og social tilhør.
  • Dyrkes der sex regelmæssigt?


Er der noget der er for meget af / ikke tåles?

  • Eksterne (Støj, forurening, pesticider, elektromagnetisk stråling, hormonforstyrende stoffer, relationer).
  • Interne (dysbioser, afgiftningsproblemer).
  • Kost (allergi, overfølsomhed, uopdagede fødevarereaktioner, CNS- centralnervesystemets – reaktioner).
  • Hormonelle ubalancer.
  • Stress.
  • Overvægt/undervægt.


Kosttilskud ved graviditet

Som et supplement til at booste kroppen vil jeg også anbefale kosttilskud.

  • Folsyre, skal tages forud for en graviditet for bl.a. at undgå rygmarvsbrok hos barnet.
  • Ved indtagelse af A-vitamin er det MEGET vigtigt at overholder doser, da studier viser at for høje doser af A- vitamin kan skade fosteret.
  • E -vitamin, kan være med til at forbedre frugtbarheden og kaldes derfor frugtbarhedsvitaminet.
  • C -vitamin, er et antioxidant, som styrker bindevævet og immunforsvaret. Er der mangel hos mænd risikerer DNA- skader i sædcellerne.
  • D – vitamin, det er nemmere at blive gravid ved et højt D – vitamin niveau i kroppen. D-vitamin er med til at forebygge svangerskabsforgiftning og med til at forebygge efterfødselsdepressioner.
  • Zink, er vigtig for celledeling og fostervækst også er det afgørende for en ordentlig sædkvalitet.
  • Selenmangel hos kvinder er sat i forbindelse med en højere risiko for spontane aborter og hos mænd lavere sædkvalitet.
  • Q 10, kan være med til at forbedre sædcellebevægeligheden og sædcelleproduktion hos mænd.
  • Omega 3 er alt afgørende for smidige cellemembraner, for regulering af vores hormoner og vores immunforsvar. For ikke at glemme at Omega 3 booster barnets hjerne, øjne og centralnervesystemet.
  • Det er en rigtig god ide at tage, probiotika under hele graviditeten og under hele ammeforløbet. Probiotika virker fantastisk, hvis man har problemer med forstoppelse under graviditeten.

Jeg vil anbefale dig at opsøge en ernæringsterapeut, da det er meget individuelt hvilke kosttilskud den enkelte klient skal indtage og i hvilke doser kosttilskud skal indtages. Det er vigtigt at tælle alle vitaminer sammen du anvender, for at sikre at der ikke indtages for høje doser, især af A- vitamin.

Derudover kan en ernæringsterapeut også give dig mange gode råd og ideer til, hvad du kan gøre ved de forskellige graviditetsgener der kan opstå, under og efter en graviditet.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.