Jeg er vild med at juice

Som i nok har fundet ud af, så elsker jeg grønsagssaft og smoothies.

Jeg syntes det at juice er en nem og hurtig måde, at få flere grøntsager ind i min hverdag på. Jeg indtager næsten dagligt juice eller smoothies. Derudover går jeg på ca. to juicekure hvert år på 7-10 dage. Jeg gør det ikke for at tabe mig, men for at give kroppen ro og hvile efter konstant, at skulle være på overarbejde for at fordøje den mad vi indtager og ro til at afgifte/udskille de 1000 vis af toxiner, som vores krop skal håndtere dagligt.

Jeg har aldrig været helt vild med grøntsager, så det er også grunden til at jeg begyndte at juice. Men efter jeg startede på min uddannelse som ernæringsterapeut, har jeg fået øjnene op for alle de lækre salater der findes. Derfor indtager jeg i dag langt flere grøntsager end jeg gjorde tideligere og juicer derfor også mindre den dag idag. Men har jeg travlt, syntes jeg det at juice er en genial måde at få en masse næringsstoffer ind i kroppen på.


Afgiftning

Vores krop har hele tiden afgiftningsprocesser i gang. Afgiftning er kroppens naturlige proces, til at neutralisere toksiner så de kan udskilles via. kroppens udrensningsorganer. Som regel er det dog et skridt frem og et tilbage – for ligeså snart kroppen har elimineret ét toxin, kommer der ligeså hurtigt et nyt til. Så derfor er afgiftning en nødvendig process i kroppen, fordi vi til stadighed udsættes for giftstoffer, dvs. sundhedsskadelige kemikalier, tungmetaller, mikroorganismer og deres giftstoffer.

Det kan være toxiner, som produceres inden i os, af svampe, bakterier og stofskifteprodukter (endotoxiner), som kroppen skal udskille for at opretholde sundheden. Vi udsættes for mere eller mindre sundhedsskadelige stoffer hver dag, bl.a. i den luft vi indånder, maden og fra drikkevarer. Det kan være toxiner fra miljøgifte, som pesticider, herbicider, bilos, plastik, tobak, kaffe og medicin. Det kan bl.a. også være toxiner fra tilsætningsstoffer, kunstige sødesstoffer, konserveringsmidler, rengøringsmidler, cremer, kosmetik, hårfarve, tandfyldninger og tøj. Og alt affald fra den industrielle produktion der kommer ud i vores miljø.


Hvorfor juice-kur?
En juicekur er med til at befri kroppen for potentielt skadelige stoffer og toxiner. En juicekur kan derfor være med til at forbedre udskillelsesorganernes funktion, de organsystemer der typisk er involveret i afgiftning er lever, galdeblære, tarmsystem, lymfe, nyrer og huden. Grundlæggende går juicekuren ud på at reducere mængden af affaldsstoffer, så kroppen mere effektivt kan klare dem, der allerede er i systemet – samt tilføre de næringsstoffer kroppen mangler.


Der er mange
fordele ved at juicefaste

  • Reducering af giftstoffer i kroppen
  • Flottere hud
  • Reducering af væskeophobning i kroppen
  • Bedre immunforsvar
  • Masser af vitaminer og næring fra frugt og grønt
  • Fordøjelsen får en pause og ro til at udrense
  • En følelse at lethed i kroppen
  • Stabilt blodsukker
  • Ro og afslapning


Juicekur, sådan gør du
Hvis du kommer fra en usund ernæring, vil jeg anbefale dig at starte med 10 dage, hvor du starter med at give kroppen en sund og nærende kost. Kosten skal bestå af økologisk kød, fisk, fjerkræ, æg, masser af grøntsager, frugt, tørrede frugter, nødder, bælgfrugter og sunde fedtstoffer. Du skal undgå – brød, ris, pasta, kartofter, sukker, koffein og nikotin. Herefter er du klar til at starte på en 7 – 10 dages juice faste.

Drik imellem 3 til 3,5 liter juice om dagen i 7-10 dage. Det svarer til 5-6 kg grøntsager pr. dag. Samtidig er det vigtigt at drikke ca. 2 liter vand om dagen. Brug alle former for frugt (-bananer) og masser af grøntsager. Jeg anbefaler, at du altid bruger økologiske råvarer, så behøver du ikke at bekymre dig om pesticider og sprøjtegifte.

Du kan også vælge at lave smoothies, der kan du bruge alle frugter, som bl.a. banan, avocado og mango. Drik altid din juice eller smoothies lige efter de er lavet, der indeholder de nemlig flest næringsstoffer og derved får du det fulde udbytning af din juice. Men det er altid godt at opbevare lidt ekstra juice eller smoothies i køleskabet ved craving eller  sultfølelse.

Husk at ”tygge” din juice eller smoothie godt, smag den, langsomt. Kulhydrat nedbrydningen starter allerede i munden og du er derved sikker på at du optager så mange næringsstoffer i juicen som muligt i kroppen.

Fibre
Samtidig med at du juicer er det vigtigt at indtage fibre, da de virker som en støvsuger i tarmen og med til at trække toxiner ud af kroppen. Start med at indtage 5 gram morgen og 5 gram om aften og trap et par gram op hver dag, når ugen er omme er det optimalt at indtage 15 g morgen og 15 gram aften. Roter de forskellige fibre som feks. chiafrø, kværnede hørfrø, hybenpulver eller husk. Brug produktet i ca. 3 dage og roter det. Men mærk altid efter hvordan din krop reagerer på fibrene, måske giver nogle af fibrene dig oppustet mave eller forstoppelse. Så lyt til din krop om det er for lidt eller for mange fibre du indtager.

Sunde fedtstoffer
Tilsæt altid en spsk. sund olie til alle dine juicer i løbet af dagen. Olien gør at du nemmere optager de fedtopløslige vitaminer fra grønt og frugt. Jeg bruger selv olien, Omega 3 fra Nordic Natruals, men du kan også bruge Livets olie, UDO´s  Choice eller MK olie. Olierne er også med til at stabilisere dit blodsukker, så “lækkersulten” eller en evt. sultfølelse nemmere forsvinder.


Gode tips til juicekur

  • Put en pose omkring juicebeholderen i din juicer
  • Forbered dine grøntsager om aftenen til næste morgen, så bliver alting nemmere på en travl morgen
  • Du kan nøjes med at gøre din juice ren en gang på en dag. Det vil spare dig for masser af tid
  • Skyl din juicer igennem efter brug med et glas vand og skift samtidig posen i beholderen
  • Brug ALTID glasflasker til at opbevare dine juicer i, da plastik flasker kan afgive kemikalier til din sunde juice
  • VÆR FORBEREDT og handl altid frugt og grønt ind til flere dage af gangen


En detox-dag beskrevet
Under en juicekur skal du drikke ca. 3 1/2 liter juice om dagen, dertil kommer min 2 liter vand og eller urtete. Sørg for at få rigeligt med hvile og ro på dine detox-dage. Hold gerne fri fra arbejde og fokuser på sig selv. Dyrk ikke hård motion, men gå gerne ture i den friske luft og dyrk yoga eller meditation.

Sørg for at lave en god portion juice ad gangen og gem en lille portion i køleskabet. På den måde bliver du ikke ”overmandet” af sult, for du har altid god næring på køl.

Under selve juicefasten bør du udelukke kosttilskud og urter i pilleform. Men du kan sagtens drikke urteteer, tage probiotika, aloe vera og grønne super foods, som spirulina og chlorella. Har du problemer med fordøjelsen kan du starte dagen med at tage et stort glas vand med en 1/2 citron i og lidt himalayasalt dagligt inden morgenmaden.

Efter de 7-10 dages faste skal du langsomt vende din krop til kost igen, det gør du ved at starte med lette salater, supper og frugt de første par dage. Derefter kan du frit vælge at spise det du syntes gavner din krop, sind og sjæl mest. Det er selfølgelig ok ind i mellem at spise lige hvad du har lyst til, bare husk at din krop skal med på råd i alt du vælger at udsætte dig selv og din krop for.


Min egne erfaringer på mine 7-10 dages juice fastekure
Jeg har været på flere juicekure, senest var en 7 dages juicekur var her i august måned. Jeg brugte bogen den fedeste juice Kur, da jeg godt kan lide den store variation der er i de forskellige opskrifter som der er i bogen.

Ved en juicekur er det ofte de tre første dage der er de værste. Der kan kroppen reagere med afgiftnings symptomer som, kvalme,  hovedpine, træthed, sløvhed og utilpashed. Det er p.g.a. udrensning, det er ”giftstoffer” der forlader kroppen og kommer ud af systemet. Afgiftningen i kroppen kan ske via. huden (sved), lunger (dårlig ånde), blodbanen og vores fordøjelsessystem.

De gange jeg har været på en juicekur, har jeg altid haft en frygtelig hovedpine og jeg kæmpede altid med mine tanker omkring mad. Det var sådan at hvis tankerne tog over, gik jeg ofte bare tideligt i seng, sådan havde jeg det altid de første 3 dage. Kroppen har under en juicekur brug for ekstra søvn og hvile. Men som sagt, er det ofte de tre første dage der er de værste, derefter går alting ofte nemmere. Drik vand, vand og mere vand, det skylder toxinerne ud af kroppen. Drik gerne en liter hver morgen.

Under min sidste juicekur havde jeg kun en enkelt dag med hovedpine og jeg syntes det var ekstremt nemt, at være på en juicekur. Det største BONUS er altid følelsen af lethed i min krop, samt at få et helt stabilt blodsukker.

Under en juicekur er det vigtigt at gå nogle lange ture, sveden transporterer toxinerne/giftstofferne hurtigere ud af kroppen. Det er også en god ide at børste kroppen inden du går i bad og afslutte med en kold skylle. Huden er vores største udrense organ. Det kan også være en god ide at rense tarmen, med tarmskyldninger undervejs.


Her er flere måder at hjælpe kroppen med at udrense på

  • Karbade med epsomsalt
  • Infrarød sauna
  • Sauna
  • Tørbørstning af kroppen
  • Veksel bade / kold skylle
  • Motion
  • Vand
  • Søvn


Juice eller smoothies,
forskellen på en juice og en smoothies er fibrene. Når du juicer mister du fibrene, imens de bliver i en smoothies. Fibrene er også dem der gør en smoothies tyk. Fibrene bliver ikke nedbrudt i vores fordøjelses system og de er derfor med til at trække giftstoffer ud af kroppen. Derfor er det vigtigt at tilføre fibre til en juicekur, hvis du ikke indtager smoothies.


Juice, lavet i en juicer

  • Fibrene forsvinder når vi juicer
  • Bedre til udrensning af kroppen
  • Følelse af lethed i kroppen
  • Du kan ikke leve på juice
  • Giver dig ny energi
  • For meget frugt i din juice kan påvirke blodsukkeret
  • Mere spild af produkter, da der skal bruges flere grøntsager og frugt til en servering


Smoothies, lavet i en blender

  • Fibrene bliver i en smoothies
  • Holder dig mæt længere
  • Hjælper dig til at opretholde en sund livstil hver dag
  • Du kan leve på smoothies, men det anbefales ikke
  • Intet spild og hele frugter og grøntsager


Vi er alle forskellige,
så find ud af, hvad der virker for dig. Sæt dig grundigt ind i det, inden du kaster dig ud i en juicekur. Hvordan vil du spise efter kuren? Hvordan ser din kalender ud, under kuren? Har du sat tid af til de detox symptomer, du måske vil opleve under juicekuren. Symptomer som træthed, hovedpine, svimmelhed mm.? Har du tænkt dig at fortsætte med koffein efter fasten?


Inspiration
Du kan evt. bruge den bog jeg tit bruger, den hedder Den fedeste Juice Kur som indeholder et hav af gode varierende opskrifter, med både juice og smoothies. I bogen findes der planer og indkøbslister, som gør at det bliver nemmere, at handle ind til en 3 – 7- 14 dages juicekur.

Du kan evt. se filmen Fat, Sick & Nearly Dead med Joe Cross og blive inspireret til at starte med at juice.



 

 

 

 

 

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.