Styrk dit immunforsvar

Pas på dig selv og få et stærkt immunforsvar.

Vores krop består af ca. 100 billioner celler, hver dag dør og udskiftes celler i vores krop. Ca. 98 % af vores celler udskiftes og fornys på et år. Vores immunsystem er kroppens forsvarssystem, som beskytter vores krop imod beskadigelse og fremmed indtrængen, samt udvikling af kræft.

Vores immunforsvar kan både afvise en ubuden gæst og slå det ihjel. Ubudne gæster kan være bakterier, virus, parasitter og svampe det er antigener, som holder kroppens immunforsvar igang.

Vores immunforsvar bliver i vores dagligdag udfordret, med vores nutids livsstil. Hver dag bliver vi udsat for skadelige stoffer, som eksempelvis pesticider, tungmetaller, forurening, miljø, opløsningsmidler og plastikrester. Mange af stofferne er fedtopløselige og ophober sig derfor i vores organisme, primært i vores fedtvæv.

80 % af vores immunforsvar befinder sig omkring vores fordøjelseskanal, derfor er vores tarmflora ekstrem vigtig.

 

Her er 13 gode råd til at styrke dit immunforsvar:


1. Spis ”naturlig” mad, mad der ikke er forarbejdet:

En fornuftig kostplan skal være dækkende med de energigivende næringsstoffer, protein, fedt og kulhydrater for at tilføre så mange vitaminer, mineraler og livsvigtige fedtstoffer som muligt.

Opbyg din tallerken, skab en base af proteiner af god kvalitet, stivelse, fedt og masser af grøntsager i regnbuens farver. Lider du af nogen former for allergi, kan det være en god ide at fjerne overfølsomhedsskabende fødevarer, som natskyggefamilien, sukker, citrusprodukter, æg, gær samt de histaminholdige fødevarer mælk og gluten.

Lav evt. selv fermenteret fødevarer, fermenteret vil sige gæret på en anden måde, derfor er de rige på mælkesyrerbakterier, som er gavnlig for vores fordøjelse. Det kan være hjemmelavet yougurt, som vil indeholde mange flere mælkesyrerbakterier end i den youghurt vi kan købe. Det giver sunde og levende mælkesyrerbakterier, som tarmen elsker og samtidig er fødevarende nemmere at fordøje.

Gå altid efter mad, som kun har en lille varedeklaration, helst ingen. Jo flere ingredienser på varedeklarationen, jo mindre rigtig mad. Og gå efter en kort holdbarhed, jo længere holdbarhed, jo dårligere er maden for dit helbred. Vælg altid den bedste kvalitet, hvis det er muligt.

2. Spis økologiske madvarer:
Skån din krop for unødvendige kemi og pesticiderester. Spis grønt efter årstiden og køb lokalt.
Spis fødevarer der har en immunstyrkende effekt i kroppen og som derfor er med til at styrke dit immunforsvar. Det kan være hvidløg, ingefær, gurkemeje, citroner, mørke bær, som blåbær, aronia og brombær.

3. Undgå sukker:
Undgå sukker, som er hurtige kulhydrater. For meget sukker i kosten, leder til et lavere antal af aktivitet af de hvide blodceller, som er dem der beskytter os imod de sygdomsfremmende antigener.

4. God håndhygiejne:
Sørg for en god håndhygiejne, og beskyt dig selv for sygdomsfremkaldende bakterier og virus.

5. Drik vand:
Drik 1 ½ -2 liter vand pr. dag. Vand er med til at rense kroppen for affaldsstoffer. Betragt den daglige dosis vand, som et indre brusebad, der hjælper til med den indre hovedrengøring. Start din dag med et glas vand med en 1/2 presset citron, det hjælper kroppen med at udskille affaldsstoffer og styrker immunforsvaret.

6. Søvn:
Det er meget vigtigt for immunforsvaret at vi får en god natte søvn min. 7-8 timer. Vores krop regenererer/genopbygges om natten. Vi danner melatonin (signal hormon) om natten, dette hormon er kraftig antioxidant, som styrker immunforsvar og livskvalitet.

7. Tilskud:
Er du tit syg kan det være en god ide at booste dit immunforsvar med et tilskud bl.a. A- vitamin, C- vitamin, E-vitamin, B-vitaminer, rosenrød, D- vitamin indgår i en slags selvmordssignal til overgearede immunceller, samt Zink og Selen.

Immunstyrkende urter: Hvidløg, Ingefær, Løvetand, Hyldeblomst, Salvie’ og Gurkemeje. Rosmarin, organo, salvie, er alle “middelhavskrydderier”, som stimulerer fordøjelsen og hæmmer væksten af en lang række bakterier, nogle parasitter og svampe.

Det vil være en rigtig god ide at tage probiotika også kaldet mælkesyrerbakterier, som er med til at styrke vores tarmflora og dermed vores immunforsvar. Probiotika findes som kosttilskud i helsekosten, men de findes også i A 38 og andre syrnede mælkeprodukter. Men du kan også lave din egen soya yougurt.

Omega 3 fedtsyrer, er også meget vigtig for vores vores cellemenbramer, da alle signaloverførsler og transportfunktioner afhænger at fedtsyresammensætningen i kosten og dermed i cellemembranen. Få omega 3 fedtsyrer fra fiskeolie, hørfrø eller hampeolie, laks. Spis også en god ekstra jomfruolivenolie og sundt fedt fra avocado eller valnødder.

8. Styrk dit blodomløb i kroppen:
Styrk immunforsvaret, ved at sørge for et godt blodomløb i kroppen. Det kan du gøre ved at tørbørste din krop, lave vekselbade og slut af med koldt vand. Fryser du tit dine føder, så styrk blodtilstrømningen ned i fødderne, ved så lave venepumpeøvelser og sørg for også for at holde dine fødder varme.

9. Afgiftning, styrk din lever:
Leveren er kroppens største afgiftningsorgan. Bitre urter og fødevarer kan være med til at understøtte leverens afgiftningenfunktion. Det kan være urter som sisandra, rosmarin, mælkebøtte, artiskok, løvetand, marietidsel, alovera, gurkemeje rødbede, broccoli, bladgrønt, og alle former for kål (rødkål, hvidkål, rosenkål, spidskål).

Afgiftning kan også ske ved at benytte en sauna eller en infrarød sauna, ved at tørbørste din krop og ved at indtage de afgiftende urter og teer.

Drop for en periode alkohol, kaffe, sort te, sukker og hvidt brød, så har leveren mere overskud til at tage sig af at skille sig af med kroppens affaldsstoffer.

10. Få frisk luft og dagslys:
Lys er med til at danne D- vitaminer, som er vigtig for immunforsvaret. Kom ud i naturen og gå nogle lange ture og gør det et par gange om ugen.

11. Reducer stress:
Sørg for at holde balance i dine stresshormoner, at have for mange stresshormoner i kroppen (kortisol) over længere tid, kan på længere sigt belaste kroppen og måske føre til sygdom. Meditation, yoga, gå en tur i skoven, svømning, læse en god bog eller massage, kan være med til at stabilisere dine stresshormoner og få balance i kroppen igen. Sørg for at få trukket vejret helt ned i maven, forkert vejrtrækning frarøver din krop for ilt og energi og kroppen vil ikke fungere optimalt.

12. Vær taknemmelig og positiv:
Et positivt livssyn er med til at styrke dit immunforsvar. Fyld på med ting der gør dig gllad, det kan ofte bare være små ting der gør en forskel. En god øvelse er at du hver aften skriver 3 positive ting ned, som er sket i løbet af dagen. Eller 3 ting du er taknemmelig for. Er der ikke så meget at være taknemmelig for, så kunne det at have en varm seng, noget at spise hver dag og ha tag over hovedet en ide.

13. Socialt netværk:
Sørg for at have mennesker omkring dig, som betyder noget for dig. Mangel på et godt netværk er ofte linket sammen med stress og større risiko for depression. Det er følelsen af at være ensom, som kan skabe stress i kroppen og et svagere immunforsvar. Derfor er det vigtigt at ha et godt socialt netværk og holde kontakt med dem der betyder noget for dig.

 

 

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.