Livsstilsændring

At ændre sin livsstil er bestemt ikke nemt.

Det tog mig ca. 7 år om at ændre min egen livsstil fra ”sukkerjunkie” til hvor jeg er i dag. Det er nemt at beslutte sig for at ændre sin livsstil, men rent faktisk tage skridtet og gøre noget ved det, er lettere sagt end gjort. Tro mig, jeg har selv gået vejen. Det har været en utrolig spændende rejse for mig og er det stadig. Så jeg kan varmt anbefale dig at begive dig ud på en sådan rejse, som en livsstilsændring er. Fordi næringsholdige fødevarer, som er tilberedt af de bedste råvarer, gør både dig om dine celler glade:-).

I dag er jeg meget bevidst om hvad jeg spiser, jeg får nemlig regningen med det samme, hvis jeg begynder at leve næringsfattigt eller springer måltider over. Jeg bliver doven, træt, energiforladt, får triste tanker, og tænker for meget over fortiden. Selvfølgelig falder jeg også i engang imellem, men så får jeg hurtigt retter ind igen.

Jeg ved nu, at når det handler om at skifte livsstil, så handler det om at tage sig selv alvorligt og vælge sig selv til. Det gælder om at tage 100 % ansvar for sin egen sundhed og krop. Vi kan først lykkedes med at ændre vores livsstil, når vi lærer at unde os selv det bedste. Vi er vores egen BEDSTE ven, så vi skal lære at behandle os selv, som det vigtigste i vores liv. Selvværd kommer af at værdsætte dig selv.

Mange mennesker ved slet ikke hvor godt de kan have det. Fylder vi os med sukker og er vores krop fyldt med usund mad, affaldsstoffer og giftstoffer, mærker vi slet ikke hvilken effekt sukker har i vores krop. Kun ved at lave nogle forandringer i vores liv, bliver vi bevidste om, hvad bl.a. kosten gør ved vores krop. Derved kan vi finde ud af hvor godt vi kan have det, ved kun at tilføre vores krop sunde og nærende fødevarer.

Så hvorfår gentager vi mennesker de samme handlinger igen og igen? Hvordan kan det være vi forventer et andet resultat, når vi gør de same handlinger igen og igen?  Vi ønsker måske at der skal ske forandringer, men venter måske på at få mere overskud eller på MANDAG.. Måske kommer overskuddet aldrig, så hvorfor vente?


Spis naturlig mad:
Når jeg skriver ”Naturlig mad” mener jeg mad der er lavet fra bunden. Hvor naturens egne fødevarer bliver brugt. Grøntsager, bær, urter, nødder, kerner, økologisk kød, æg, frisk fisk og sund olie. Det er mad der ikke er forarbejdet og som ikke har været igennem en fabrik. Fødevarer uden E-numre, tilsætningsstoffer, farvestoffer og smagsforstærkere. Så hold dig fra fødevarer der er så forarbejdede, at de kan holde sig i længere tid. Et eksempel er fiskefrikadeller i supermarkederne, de der kan holde sig helt op til en mdr.

Vi skal ha naturlig mad, i mange forskellige farver. Med masser af vitaminer, mineraler, sporstoffer og enzymer til kroppen. Madvarer som er fyldt med næringsstoffer. Spis mindst 600 gram grøntsager, bær og frugter hver dag, men gerne op til 1 kilo  flest grøntsager og helst økologisk.

Du kan altid starte med leve efter 80/20 reglen. Det går i sin enkelthed ud på, at du lever sundt 80% af tiden, og så kan skeje ud de sidste 20%. Indtil du mærker hvor godt du får det af din nye livsstil. For mig fungerede det bedst med, at jeg have en dag om
ugen, hvor jeg spiste lige hvad jeg havde lyst til.

Bevidsthed:
Det hele handler om bevidsthed, om at blive bevidst om sit spisemønster. Få øjnene op for hvad du spiser, hvornår og hvorfor du spiser det du gør. Så får du først mulighed for at bryde dit mønster. Så stop med at overspise, hyggespise, trøstespise og hovsa-spise, hvis du ønsker at ændre din livsstil.

Kostdagdog:
Lav en kostdagbog og skriv ned hvad du spiser i løbet af dagen, du vil sikkert blive overrasket? Skriv også gerne ned hvordan du har det, om din krop viser dig nogle symptomer i løbet af dagen. Dit fordøjelsessystem kan bla. vise dig symptomer som, luft i maven, oppustet mave, tynd mave, forstoppelse og ondt i maven.

Hvad skal der til ?
Er du træt af at sidde fast i de samme mønstre omkring mad og livsstil? Hvad skal der til for at at vi, som mennesker ændrer vores livsstil? Mange mennesker vælger først at gøre noget før de er syge, men hvorfor skal det gå så vidt? Vi har travlt og lever en travl hverdag og aner slet ikke hvor godt vi, som mennesker, kan få det ved at ændre nogle få ting i vores livsstil.

Start med ar tage små skridt hver eneste dag, det er det der gør forskellen. Det er ikke det vi gør engang om ugen eller et par gange om ugen. Men det vi gør hver eneste dag er det der skaber resultater.

Start evt. med at få nok vand, ta et lille skridt af gangen og få implementeret små forandringer i din hverdag. Indtager du for meget sukker, så start evt. at bytte sodavand/saftevand ud med rent vand. Tilsæt evt. forskellige smagsvarianter til vandet, citron, appelsin, kanelstang, urter osv.

Lyt til din krops signaler og lær at samarbejd med den:
Det handler om at høre kroppens signaler og tage dem alvorligt og prioritere dem. Derved skaber vi forbindelse til vores krop.
Her er nogle meget simple retningslinjer, som gør at din krop begynder at samarbejde med dig.

  • Skal du tisse, gå på toilettet. Gå med det samme og glem ”jeg skal liiiige”.
  • Spis når du er sulten og KUN til du føler dig tilpas og ikke til du føler dig mæt.
  • Drik vand når du føler tørst og drik mindst 2 liter om dagen.
  • Vil du ikke med til en fest, så bliv hjemme.
  • Føler du dig træt så hvil når du har mulighed for det. Sov mindst 8 timer pr. nat.

Lover du dig selv noget, så overhold det. Vi holder ofte det vi lover andre mennesker, men vi holder ofte ikke det vi lover os selv. VÆR TRO IMOD DIG SELV, og din krop vil kvittere med livsglæde.

Disse småjusteringer virker måske ikke af meget, men tro mig, de gør en kæmpe forskel i samarbejdet med din krop. Du skal ha skabt forbindelse til den nu, og den skal forstå at du lytter.

Når kroppen forstår at du lytter, der vil den begynde at samarbejde med dig – og i første omgang kan du forvente at du pludselig mærker at skulle tisse og drikke meget mere end du troede du skulle. I så fald er det helt normalt. Forbindelsen er blot ved at blive skabt, og din krop tester om du lytter og mærker efter – ved at sende dig afsted lidt oftere end normalt.

STOP, med at gøre ting du ikke kan lide. Feks. gå til spinning, gå i træningscenter, tage slankepiller eller gå på endnu en kur. Eller hvad end det kunne være. Gør noget der gør dig glad, det er langt sundere.

Jeg husker tydeligt, da jeg altid var på kur, i samme sekund, jeg fortalte min hjerne at jeg var på en KUR, gik jeg i må ikke mode. Jeg vil gerne ha det, men jeg må ikke få det. Vend det til noget positivt, jeg må gerne få det, men jeg vil ikke ha det.

HUSK altid på, når kroppen afgiver symptomer er der noget vi skal reagere på.


Hvad kunne du gøre for dig selv? 

  • Få sund og nærende mad.
  • Få 8 timers søvn, hver nat.
  • Drik min 2 liter vand pr. dag.
  • Husk at sætte tid af til dig selv i kalenderen, ha egenomsorg til dig selv, især på de dage der er hårde i livet.
  • Gør nogle godt ting for dig selv, noget der gør dig glad, det kan ofte bare være en lille ting, men gør det hver dag.
  • Tag et kar bad med epsomsalt, det beroliger kroppen, tænd lys, gør det hyggeligt.
  • Kom ud i naturen, hver dag.
  • Vær en positiv egoist.

Har du f.eks. en drøm om at tabe dig er det vigtigt at du hverdag begynder at bygge fundamentet og derved komme tættere på din drøm. Det er vigtig at være grundig og gøre sit bedste. ”Falder vi i” er det op på hesten igen og lære at vores ”fejl”.

Husk, diæter virker ikke, kun midlertidig. Spørgsmålet er bare, vil du også kun være sund midlertidig? Den bedste slankekur er den du ikke mærker du er på. Spiser og gør vi det samme, som vi altid har gjort, vil vi altid ende op med de samme resultater. Så vil du gerne have mere overskud, energi og livsglæde ind i dit liv, kan små skridt hver dag, være med til at ændre din livsstil.

Alle skift i livet starter med en beslutning, så ta en beslutning, I DAG, hvornår er det nok? Ville NU ikke være et godt tidspunkt at starte op på din nye livsstil?


Pas på dig selv, elsk dig selv. Livet er for kort til andet. 

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.