Klient historie

Min klients historie.

Klienten kommer til mig pga. store problemer i sit fordøjelsessystem og vil derfor gerne ha nogle råd til hvad hun kan gøre, for at få det bedre. Hun har været forbi flere læger og fået taget mange tests, men ingen har kunnet hjælpe hende.


Hun døjer bl.a. med symptomer som:

  • Oppustet mave, som er meget generende og invaliderende for hende. Det ses tydeligt på hendes kropsholdning, da hun let falder sammen i ryggen.
  • Hun døjer med lidt svamp.
  • Uren hud i ansigtet.
  • Lidt blod i afførringen.
  • Forstoppelse.

Jeg har givet min klient nogle få råd til at starte op på, da jeg som det første, har anbefalet hende at gå på en glutenfri kost. Jeg anbefaler hende at prøve at være glutenfri i en periode på 6 uger, for at se om det kan hjælpe på hendes fordøjelse. Der kan være meget at sætte sig ind i når man starter op gå på en glutenfri kost, derfor foreslår jeg hende kun at starte med at blive glutenfri.

Du kan skrive dig op på mit nyhedsbrev og modtage min GRATIS Glutenfri Miniguide, som kan hjælpe dig igang med en glutenfri kost, hvis du har nogle problemer med din fordøjelse. Eller bare ønsker at prøve en glutenfri kost af og se hvad der sker i din krop, når du ikke får gluten.


Min klient og jeg udfylder sammen en journal, for at finde ud af hvilke indsatsområder vi skal starte op med.

Hos min klient er det fordøjelsessystemet vi starter med.

Jeg arbejder overordnet med 5 R – modellen:

R1 – Fjern 

  • Gluten og natskyggefamilien (4-6 uger) og gerne mælk, men det er ikke nødvendigt i første omgang. Gluten krydsreagerer med mælk, så er du følsom overfor gluten, tåler du ofte heller ikke mælk. Men jeg syntes det er vigtigt, ikke at ændre for mange ting på en gang, så det hele ikke bliver for uoverskueligt for klienten.
  • Candida svamp (garacin, hvidløgskur i 3 mdr.) Og drik the Ipe – Roxo.
  • Klienten bruger ofte stærke krydderier, måske irriterer de maven, derfor skal de fjernes.

R2 – Erstat 

  • Fibre – Det er vigtigt at forbedre transporttiden i tarmen (afføring min. 2 gange pr. dag), så vil du sikkert slippe for hård mave. Spis hele hørfrø – 2 spsk. pr. dag. Hele hørfrø er gode til afgiftning og til at trække giftstoffer ud af tarmen. Brug også andre fibre som, chiafrø, Hybenpulver, loppefrøskaller, kværnede hørfrø, som er andre rigtig gode fibre kilder.
  • Manglende væske. VAND – Drik en masse vand gerne 1 1/2 liter vand pr. dag.
  • Bitterstoffer – Manglende fordøjelses funktion. Bitterstoffer er med til at sætte gang i fordøjelsen. Fordøjelsesfremmenede urter fås i ekstrakter, safter, som teer og i forskellige blandinger. Bitre urter, kan f.eks. være – marietidsel, artiskok, og løvetand.
  • Mavesyre – Ta robede testen og find ud af om du producerer nok mavesyre. Sådan gør du: Drik mindst 175 ml rødbedesaft, sammen med noget protein (kylling, nødder, lidt fisk) da proteinerne gerne skal være med til at aktivere produktionen af mavesyren. De røde farvestoffer i rødbeder nedbrydes normalt af mavesyren, så når man laver nok mavesyre, så vil disse farvestoffer nedbrydes. Hvis de ikke nedbrydes, så kan man se den røde farve i urinen. Så check din urin i de efterfølgende timer. Hvis den bliver rød eller får et rødligt skær, så er nogle af farvestofferne i rødbedesaften, ikke blevet nedbrudt helt og så er der sandsynligvis ikke dannet nok mavesyre.

R3 – Genskab 

  • Probiotika NSD – Probiolax (god imod forstoppelse, stimulerer tarmbevægelsen, hæmmer candiasvamp og hjælper på forstoppelse).
  • Bitterstoffer – marietidsel, artiskok, og løvetand.
  • Mælkebøtteekstrakt, Vita Biosa (bakterier og svamp bliver undertrykt eller går til, og indeholder masser af antioxidanter).

R4 – Reparer – Tarmens slimhinde

  • Mullti vitamin pille.
  • Omega 3, fedtsyrer (sænker en evt. inflammation i tarmen). Og er god for den urene hud.
  • Aminosyren L-glutamin, som kan styrke tarmslimhindens barrierefunktion mod virus, bakterier og antigener fra føden. L-glutamin kan også reducere skader på cellerne og hæmmer betændelse.
  • Antioxidanter, som C-vitamin, Zink og E-vitamin.
  • B-vitaminer.

R5 – Reblancer 

  • Fastholde den nye livsstil og de gode sunde madvaner.
  • Motion – få masser af frisk luft.
  • Sørge for Ikke at stresse for meget.
  • Bede om hjælp.
  • Lære at sætte grænser/sige fra.
  • Have en mening med livet.

Jeg arbejder som sagt for det meste med 5R modellen, sammen med mine klienter, læs mere her.


Forslag til kostplan:

Morgen:
Evt. en grønsagsjuice, smoothie, glutenfri havregryn med mandelmælk med f.eks (rosiner, dadler, nødder, chiafrø, kanel, bær, frisk frugt). Scrambled egg og kalkunbacon. Kylling, fisk, salat med spejlæg. Eller glutenfri grød, der findes rigtig mange forskellige slags. Spis gerne aftensmad til morgenmad.

Middag:
Grønt: Sørg for at få en masse fibre i kosten, så masser af forskellige grøntsager, gerne mange fra kålfamilien. Gode proteiner, fra fjerkræ, fisk, æg. Sundt fedt, fra avocado, nødder og kerner, glutenfrit nøddebrød, leverpostej uden gluten, bønner og linser. Du kan også vælge at juice dine grøntsager.

Aften:
Div. forskellige salater eller kogte grøntsager. Gode proteiner fra fisk (tun sardiner, laks, rejer) fjerkræ (kylling, kyllingepøler, kyllingefrikadeller) æg og kalkun. Proteiner fra bønner og linser (soyabønner, røde linser, brune linser, mungbønner, hvide bønner, grønne bønner, kikærter, brune bønner, tofu og bønnespirer). Glutenfrie kulhydrater fra majs, kartofler, brune ris, sorte ris, røde ris, hirse, boghvede, quinoa og amaranth. En nem og god måde at få flere grøntsager på, er at lave grønsagsjuice.

Gode fedtstoffer:
Det er altid vigtigt at tilføre sundt fedt til alle måltider i form af forskellige gode økologiske koldpressede olier. Hørfrøolie, sesamfrø, jordnøddesmør. olivenolie o.s.v. Eller sundt fedt fra nødder og kerner, mandler, solsikkefrø, hasselnødder, valnødder, græskarkerner, pinjekerner, macadamia og oliven. Du kan også få gode fedtstoffer fra avocado, oliven, men du kan også altid lave din egen pesto.

Jeg anbefaler klienten at holde sig fra rødt kød, p.g.a. den blødende tarm.

Det er altid godt at gå ud fra tallerkenfordelingen, den kan du se og læse mere om min GRATIS Glutenfri Miniguide på side 12. Du kan få den gratis ved at skrive dig op til mit nyhedsbrev.

Gode råd:
Derudover har jeg anbefalet min klient, at finde inspiration på flere forskellige hjemmesider, som laver glutenfri opskrifter. Jeg har også anbefalet klienten at købe en juicer, så hun på den måde kan få lidt flere grøntsager ind i sin daglige kost. Klienten er også rigtig glad for kager og chokolade, derfor har jeg givet hende flere opskrifter på sunde glutenfrie kager uden sukker. Dem kan hun i starten erstatte med de sukkerholdige kager hun spiser, indtil hun får trappet ud af sukkeret og derved får stabiliseret sit blodsukker.

 

Status efter 6 uger:
Klienten er stoppet med at indtage gluten og mælkeprodukter 100%. Hun fortæller at hun har det rigtig godt med sin nye kost og hun føler sig rigtig godt tilpas. Hun fortæller også at hendes oppustede mave er reduceret med 60-70% og mener selv at der skal træning og motion til at fjerne resten. Hun spiser ikke kager samt søde sager mere. Hendes vægt lå tæt på 64 kg og nu er den på 59kg. Hun er blevet 5 kg lettere og man kan nu se hendes talje, som var væk pga. væskeophobning på maven.

Hun har brugt mine opskrifter flittigt og overvejer at købe en juicer, som jeg har anbefalet hende. Hun siger at det her har været et weak up call for livet, og at hendes liv bare fungerer meget bedre uden gluten.

Hun nævner at hun ind imellem tester, de fødevarer hun ved der ikke er gode for hende. For at tjekke om det virkelig kan passe, at hun så tydeligt mærker, at hun spiser noget hun ikke kan tåle. Der går ca 10 min. efter indtagelse af maden, så er hendes øverste del af maven, blevet pustet op, som en ballon. Hendes vejrtrækning bliver også med det samme hæmmet. Det er symptomer hun har mærket før, men ikke rigtig vidst hvad hun skulle gøre ved.

Opfølgning og anbefaling efter 3 mdr:.
Efter ca. 3 mdr, vil jeg følge følge op på klientens nye livsstil. Jeg vil spørge hende om hun er kommet i gang med at juice og derved fået flere grøntsager ind i hendes hverdag. Jeg vil følge op på motionen, er hun kommet i gang med den? Alt efter hvordan det går, vil jeg nu evt. også ændre i hendes kosttilskud, på tallerkenmodellen og se om der skal laves nogle nye ændringer i hendes kost.

 

 

 

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.