Sukker

Hvad er sukker?

Sukker er kulhydrater (sakkarider), der findes forskellige former for sukker.

Monosakkerider – Glukose, fruktose – findes i bolcher, sodavand og frugtsukker i frugt, de går direkte i blodet.

Disakkarider – Sakkarose, alm. Sukker og laktose fra mælkeprodukter.

Polysakkarider – Stivelse, findes i pasta, ris osv. Stivelse tager længere tid at nedbryde i tarmen.

Der findes ikke vitaminer og mineraler i sukker og sukker kaldes i populær tale for tomme kalorier. Det giver kalorier uden næringsstoffer, og et højt sukkerindtag er forbundet med vægtøgning/overvægt, insulinresistens, sygdomme som fedme, metabolisk syndrom, type II – diabetes og hjertekarsygdomme. Sukker indeholder kun energi.

Indeholder din mad for mange tomme kalorier, så optager de pladsen for de sunde madvarer. Derved kan det være et problem at få dækket sit daglige behov for vitaminer og mineraler.

Derfor anbefales det at madens indhold af sukker, kun svarer til 10% af kostens energi indhold. Der anbefales højest et dagligt indtag på 30 gram sukker for børn, 55 gram sukker for kvinder og max. 70 gram sukker pr. dag for mænd.

 

Sukker er dårligt for dig og din krop, fordi?

  • Sukker er stærkt vanedannende, da sukker frigiver meget dopamin i hjernen, og kroppen derfor skriger efter mere sukker. Sukker er ligeså vanedannende som narkotika.
  • Sukker kan føre til insulinresistens. Insulinen i kroppen stopper med at fungere, cellerne bliver simpelhen “resistente”. Det kan så føre til fedme, type II . diabetes, metabolisk syndrom, og hjertekarsygdomme.
  • Sukker bidrager til fedme, da sukker påvirker hjerne og hormoner. Nedsat mæthed og er stor afhængighed af sukker, hvor vi ofte mister kontrollen over vores forbrug.
  • Et højt indtag af sukker, kan gøre at vi har konstant har forhøjede insulinniveauer i kroppen. Forskerne mener at forhøjede insulin niveauer kan bidrage til kræft.
  • Tilsat sukker indeholder ingen essentielle næringstoffer og er dårligt for dine tænder.


Minimer sukker i kosten:

  • Hold dig fra sukkerholdige drikkevarer.
  • Forarbejdede fødevarer, de indeholder ofte meget sukker.
  • Frugtsaft, indeholder også meget sukker.
  • Slik, begræns dig forbrug.
  • Skær ned på cookies/kager, hvor der ofte er meget tilsat sukker i.
  • Spis ikke frugt på dåse, men spis friske frugter i stedetfor.
  • Undgå tørrede frugter.
  • MEN drik vand, du kan tilsætte smag til vandet med citron, tørrede kanelstænger, bær o.s.v. kun fantasien sætter grænser.
  • HUSK: At læse varedeklarationen på den vare du ønsker at købe. Ofte bliver sukker “gemt” under andre navne, som sukker, majssirup, glucose, dextrose, sirup, fructose, glucose, rørsukker saccharose, råsukker, majssirup og alle ord der ender på ose. Honning, organisk rørsukker og kokos sukker og agave sirup, hører også ind under sukker. Læs ingrediens her

I stedet for sukker i maden, kan du prøve at udskifte sukker med kanel, muskatnød, mandel ekstrakt, vanillepulver, ingefær eller citron. Dadler er også rigtig gode til at søde med i bagværk, men pas på ikke at få for mange, især hvis du skal tabe dig.

Der findes så mange forskellige opskrifter på sødt og kager der nærmest smager syndige. Jeg kan især anbefale denne bog, det søde liv. Der er et hav af opskrifter i uden sukker og med masser af sundhed og nydelse i.

Få et sundt forhold til sukker! Det er især vigtigt hvis du har et stort forbrug af sukker, altså en stor sukkertrang. Sukkertrangen bliver ofte forstærket hvis vi forbyder os selv sukker, ved forbud bliver vores sukkertrang ofte forstærket. Så bliv ven med din sukkertrang :-).

Begynd at finde alternativer til det du savner, er det kager, så bag kager uden sukker, er det bounty, bag dem selv osv. Med tiden vil du mærke hvor godt du har det uden sukker og med tiden vil du slet ikke tænke på sukker mere. Det handler om at lære, at håndtere sin sukkertrang på en god måde. Find en anden måde at få tilfredsstillet din søde tang på, som er et sundere valg for din krop.

Har du nogle former for psykiske problemer, anbefaler jeg også st du skærer sukkeret helt ud af kosten. Det er rigtig vigtigt at holde dit blodsukker stabilt, det skal helst ligge imellem 4,4 – 6,7 for at minimere lysten til søde sager..

TIP: Hvis du indtager meget sukker, kan du evt. starte med at lave en aftale med dig selv om, at du kun spise søde sager i weekenden. Spiser du knap så meget slik, så kunne det måske være en ide at beslutte dig for at det kun er om fredagen du får slik.

Ofte kan det være nemmere at holde sig helt fra sukkeret, da lysten ofte bliver trigget ved blot et enkelt stykke slik eller et stykke kage. Derfor er det nemmere bare at takke nej. Du vil også kunne glæde dig til den dag, du har besluttet dig for at må spise sukker.

 

 

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.