,

Inflammation

Inflammation i kroppen.

Inflammation er en meget vigtig process der sker i kroppen i truede situationer. Inflammation beskytter os, imod skader eller infektion. Inflammation sker når et allergen/bakterie/toxin trænger ind i slimhindens celler.

Inflammation stopper blødninger, lukker sår og starter infektionsbekæmpelse. Inflammation er en ildebrand på celle og molekyleplan og er karakteriseret ved 5 grundsymptomer: Varme, smerte, rødme, hævelse og immobilitet eller tab af funktion. Symptomer på inflammation ses præcis der, hvor årsagen til inflammationen er – et snitsår, myggestik eller en brændvabel, derved er det let at forholde sig til hvad en inflammation er.

Det er straks værre hvis inflammationen er usynlig “den tavse inflammation”, som eksempelvis ved tarm- eller mund dysbiose. Den “tavse” inflammation kan kun ses i en blodprøve, hvor der bliver testet på en markør på inflammation, som hedder  C- reaktivt protein (CRP). Mave fedt er den største indikator på den “tavse” inflammation og et højt CRP niveau i kroppen.


Vi kan komme ind i en ond cyklus:
Ved at spise en dårlig kost, dyrke for lidt motion, det kan føre til Insulinresistens, som kan føre til Overvægt, som kan gøre at det bliver sværere at bevæge sig, som kan give ledsmerter. Alt dette kan føre til inflammation.

Så har man et forhøjet insulin niveau i kroppen, kan det altså medføre en øget inflammation i kroppen. Så derfor er det godt at stabilisere sit blodsukker, derved opnås der en anti-inflammatorisk effekt. Det samme gælder ved anbefaling af stressreduktion, søvnforbedring og motion, derved sænkes kortisol niveau i kroppen og derved indirekte insulinen i kroppen.

Ved en vedvarende overreaktion i immunsystemet med en vedvarende inflammation, kan det føre til lokal vævsødelæggelse.

Balancen imellem omega n-3 fedtsyre og n-6 fedtsyrer er meget vigtig. For meget n-6 fedtsyrer styrer imod inflammation i kroppen. Så begræns rødt kød, indmad, skaldyr, mælkefedt som fremmer dannelses af arachidonsyre, som fører til inflammation.


Eksempler på akut inflammation
:
En akut inflammation er kroppens fysiologiske respons på skade eller invasion af sygdomsfremkaldende bakterier i kroppen. Det kan være forskellige faktorer, som kan starte en akut inflammation. Personens livsstil eller miljø eksponeringer.

Kortvaring allergiske infektioner
Operation
Forstuvning/forvridning
Piskesmæld
Migræne
Menstruationssmerter


Kronisk inflammation kan vise sig som:

  • Astma
  • Blødende tyktarmsbetændelse
  • Blødende tyndtarmsbetændelse
  • Mave-tarm katar
  • Åreforklakning
  • Parkinsonisme
  • Insulinresistens
  • Eksem/allergi
  • Psoreasis
  • Ledsmerter
  • Muskelsmerter
  • Kræft
  • Diabetes


Mulige årsager til inflammation:

  • Dysbioser i tarmen
  • Nedsat mavesyre og “hullet tarm”
  • Nedsat og dårlig lever funktion, dårlig afgiftning
  • Oxidativt stress/rygning
  • Allergi og overfølsomheder
  • Toxiske påvirkninger
  • For lav PH værdi i kroppen
  • Fysisk traume/følsesmæssig stress
  • Ubalanceret immunrespons
  • Fedme

Nu skal kroppen hjælpes med at komme af med inflammationen og komme tilbage i balance, som også kaldes homeostase.

Der skal udarbejdes en kostplan og livsstilsændringer, det vil reducere, udviklingen af skadelige triggere, som er med til at udvikle inflammation i kroppen. Kroppen skal tilføres antioxidanter, næringsstoffer, fibre, urter, mælkesyrebakterier og andre kosttilskud. Som skal være med til at støtte op omkring personens immunsystem.


Anti – inflamatorisk kostplan:

  • Undgå alle billige planteolier og hærdet fedt, steg mad i olivenolie.
  • Fjern planteolier, der indeholder trans fedt syrer.
  • Brug hørfrø olie eller olivenolie til salat dressinger.
  • Nedsæt indtag af kød og mejeriprodukter, hvor dyrene er majs-fodret.
  • Øg indtaget af fisk, især koldvands fisk er gavnlige og vild laks, makral, sild og hellefisk, da de har høje mængder af omega 3- fedtsyrer.
  • Fjern fødevarer der indeholder sukker, da sukker er høj-glykæmisk og høj-insulinæmisk.
  • Vigtigst: Fjern gluten.
  • Evt. andre overfølsomhedsskabende fødevarer.


Urter der hæmmer inflammation:

  • Gurkemeje
  • Ingefær
  • Løg/hvidløg
  • Organo
  • Cayennepeber
  • Djævleklo
  • Rosmarin
  • Havtorn
  • Fyrretræbark
  • Vindruekerneekstrakt


Tilskud af vitaminer og mineraler og fedtsyrer:

  • D-vitamin
  • Antioxidanter fx- zink, selen og CoQ10
  • Magnesium
  • Omega 3 – fedtsyrer (ALA, EPA, og DHA), det er vigtigt at købe en olie af høj kvalitet.
  • Grøn the

D-vitamin er et rigtig vigtigt vitamin, der tilsyneladende indgår i et slags selvmordsforløb på de overreagerede immunceller i en inflammation. Det er også en rigtig god ide at fjerne immuntriggere gennem kostvejledning.


Mælkesyrebakterier
 NDS-Barrier, til genopbygning af tarmen. Brug også fibre til tarmen (bl.a. hørfrø, husk, chiafrø.)


Her en nogle gode råd til at undgå Inflammation i kroppen:

  • Stabiliser blodsukkeret
  • Forholdet imellem omega 3 og omega 6
  • Regelmæssig motion
  • Ryg ikke
  • Hold din normal vægt

 

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.