,

Nytårsforsæt

Nytårsfortsæt – 2015

Mange af os har store ønsker for at ændre vores livsstil, især når vi går ind i et nyt år. Hvad end det er at spise sundere, tabe sig, få mere søvn, begynde at motionere o.s.v. Motivationen er høj de første par uger, vi ser frem til feks. at tabe kg, komme i bedre form, men som ugerne går begynder motivationen ofte at dale. Ofte er “fejlen” at vi ændrer alt for mange ting på en gang, også kommer de gamle vaner ofte snigende tilbage. Og når de hele måske føles lidt “surt” så falder vi let tilbage i vores gamle vaner.

Så mit forslag vil være at sætte en anden strategi end du plejer, at ændre en vane af gangen. Få den nye vane indarbejdet, inden du tager fat på den næste ændring i dit liv. Det er de varige ændringer der giver et holdbart resultat.

Ønsker du at tabe dig, er det ofte et langsomt vægttab der er mest ødelæggende for vores motivation. Men vær tålmodig. Fedt der har siddet på kroppen i mange år, kan ikke forventes at kunne smides på kort tid. Så sæt realistiske mål for dit vægttab. Få indarbejdet nogle sunde vaner, som er med til at du fastholder din nye livsstil i dit liv fremover. Fjerner  du for mange ting i din kost, vil det måske føre til at du opgiver og falder tilbage i de trygge vaner. Så sæt realistiske mål for hvad du vil opnår over en given periode. Det er bedre at rykke sig lidt end slet ikke at rykke sig.

Fokuser på de ting du må i stedet for på de ting du ikke må. Det vi fokuserer på har ofte tendens til at vokse i vores bevidsthed. Så har du en stor lyst til chokolade og ved at du skal holde dig fra chokolade,  så er det chokoladen, som dine tanker vil kredse om.

Du er din egen guru, du ved ofte selv godt hvad du skal spise, for at tabe dig. Ved at du fokusere på de gode ting du vælger til, bliver det nemmere for dig at holde den sunde livsstil. Spis masser af grøntsager, få gode fedtstoffer, gode proteiner fra fisk, kød, æg og fjerkræ. Kom ud i naturen hver dag og gå en tur for at få noget frisk luft. Stol på dig selv, brug sin sunde fornuft og gør hvad der føles rigtigt for dig. Du ved godt hvad sund mad er og hvor meget det er passende at indtage til et måltid.

Sundhed giver mig glæde i livet, derfor er mit nytårsfortsæt at jeg skal nære min krop med sund og næringsrig mad. Jeg begynder 2015 med at undgå gluten, da min mave ikke kan fordøje gluten ordentligt og det giver mig en oppustet mave. Derudover vil jeg også begrænse mit indtag af sukker, da jeg ofte bliver sur og får et tungt sind, dagen derpå af sukker. Derudover er jeg begyndt at følge min intuition, men det hører i meget mere op på en senere tidspunkt.

 

 

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.