Nedtrapning til fasteretreat.

Fra d. 13/4 til d. 17/4- 2015 var jeg på et “FASTE retreat” i forbindelse med min uddannelse, som ernæringsterapeut. Jeg går på CET- center for ernæring og terapi, som ligger i København.

I ugen op til selve fasteretreatet, skal vi trappe ned fra almindelig spisning og alle kosttilskud.
Mælk, sukker og gluten skal udlukkes af kosten. Så det er en god ide at bruge 1 uge på at trappe ud af alle stimulanser.


Vi startede på et nedtrapnings program, i ugen inden faste retreatet:

Mandag: Start gerne med at udelukke sukker, mælk og gluten. Kaffe, alkohol, og det medicin, som kan undværes, elimineres.

Onsdag: Sidste dag med, kage og søde sager.

Fredag: Sidste dag med kød.

Lørdag: Spis kun grøntsager, nødder, mandler, frugt, grønt og ris.

Søndag: Spis kun grøntsager.

Mandag: Dagen hvor selve fasten starter, spises frugt, grønsagssaft eller misobouillon, retreatet startede kl. 12.

Jo mere der trappes ud af stimulanser, jo færre afgiftnings symptomer vil der være.

 

Min kostplan ugen inden fasteretreatet:
Jeg startede lørdag d. 4 april, med at trappe ud af sukker, mælk og gluten.


Lørdag D. 4. April:

Morgenmad: 1 øko. kyllingepølse – 2 æg – 1/2 advokado – lidt salat.

Frokost: 2 ½ l. juice (1 kg gulerødder – 1 citron – 2 æbler-1 broccoli -1/2 blomkål -2 stilke selleri –
1 cm ingefær -1/2 squash – 1 skive rødpeber).

Aftensmad: Glutenfri burger, 2 øko. hakkebøffer, 1 glutenfri burgerbolle, hjemmelavet dressing, ærter, reven gulerødder, broccoli, salat, lidt kalkunbacon.

Mellemmåltid: 2 kopper grøn the, 2 liter vand, 1 økologisk appelsin.

Kosttilskud: Omega 3 fiskeolie, 2 mega stress, 1 rosenrod, mælkesyrebakterier, 2 magnesium.

Motion: Løb/gik en tur med mine børn.

Cravings: JA, JA, JA, stor lyst til chokolade, men spiste intet. JUBIII….Første dag klaret.


SØNDAG: D. 5 APRIL

Morgenmad: Glutenfri havregryn med rosiner, chiafrø, kanel, og mandelmælk. Derudover fik jeg
ca. 1 ½ l. friskpresset juice (1 kg. gulerødder – 1 citron – 2 æbler – 1 broccoli – 1/2 blomkål – 2 stilke selleri
– 1 skive robede – 1 cm. ingefær).

Frokost: Resten af juicen. Eftermiddag 1 appelsin + lige før aften 1 banan.

Aftensmad: 1 ½ bøf , 2 spejlæg, revet gullerod, ærter, broccoli og salat.

Mellemmåltid: 1 æble + 2 kopper grøn the.

Kosttilskud: Omega 3 fiskeolie, 2 mega stress, 1 rosenrod, mælkesyrebakterier, 2 magnesium.

Motion: Nej.

Cravings: Meget få, købte rodfrugt chips her til aften, føj der var 500 kcal. pr. 100g, så jeg spiste kun få, de smagte også MEGA dårligt. Tænkte flere gange i dag på, om jeg ikke lige skulle ha noget lækkert til at hygge med, så indgroede gamle vaner;-(.

 

Mandag D. 6 April:

Morgenmad: 1 omelet. 2 æg med ½ avokado, spinat, 2 hanegal pølser, rødpeber, revet gulerødder og squash og lidt spinat.

Frokost: 1 ½ l. Juice (1 kg. Gulerødder – 1 citron – 2 æbler – 1 broccoli – 1/2 blomkål – 2 stilke selleri –
1 skive robede – 1 cm ingefær).

Aftensmad: Kyllinge spyd med 300 g kogte grøntsager og RIS.

Mellemmåltid: 2 appelsiner + 2 kopper the.

Kosttilskud: Omega 3 fiskeolie, 2 mega stress, 1 rosenrod, mælkesyrebakterier, 2 magnesium.

Motion: Gik 5 km.

Cravings: Ingen og var i rigtig godt humør.

 

Tirsdag D. 7. April:

Morgenmad: 2 æg med ½ avokado, spinat, 2 stk kylling, rødpeber, revet gulerødder og squash.

Frokost: 1 ½ l. friskpresset juice (1 kg gulerødder – 1 citron – 2 æbler – 1 broccoli -1/2 blomkål – 2 stilke selleri -1 skive robede – 1 cm.ingefær).

Aftensmad: 1 ½ bøf med 300 g grøntsager.

Mellemmåltid: 1 banan og en pære + 2 kopper grøn the.

Kosttilskud: Omega 3 fiskeolie, 2 mega stress, 1 rosenrod, mælkesyrebakterier, 2 magnesium.

Motion: Ingen.

Cravings: Ingen og et rigtig godt humør.

 

Onsdag D. 8. April:

Morgenmad: Glutenfrie havregryn med chiafrø, kanel og rosiner og mandelmælk.

Frokost: På mit arbejde, salatbar.

Aftensmad: Grøntsags Suppe med kyllingestykker i.

Mellemmåltid: 1 banan og saltede mandler + 2 kopper grøn the, sidste dag med grøn the.

Kosttilskud: Omega 3 fiskeolie, 2 mega stress, 1 rosenrod, mælkesyrebakterier, 2 magnesium.

Motion: Gik en lille tur.

Cravings: Niks, tænk når jeg får sund og nærende mad har jeg ingen cravings og er glad :-).

 

Torsdag D. 9. April:

Morgenmad: Glutenfrie havregryn med chiafrø, kanel og rosiner og mandelmælk.

Frokost: 2 æg med ½ avokado, spinat, 2 stk kylling, rødpeber, revet gulerødder, squash

Aftensmad: Grøntsagssuppe med kyllingestykker i.

Mellemmåltid: 1 banan, 1 æble og grøn the.

Kosttilskud: Omega 3 fiskeolie, stoppede med kosttilskud.

Motion: Cyklede 5 km.

Cravings: Ingen…. SIDEGEVINST, jeg har smidt de første 2 kg. YES og ingen lyst til kager eller andet.

Humør: Højt humør/glad..

 

Fredag D. 10 April:

Morgenmad: Glutenfri havregryn med rosiner, chiafrø, mandelmælk og kanel

Frokost: Suppe med store rejer + og ca. 1 ½ l. Juice (1 kg gulerødder -1 citron – 2 æbler – 1 broccoli – 1/2 blomkål – 2 stilke selleri – 1 skive robede – 1 cm. Ingefær).

Aftensmad: Lavede mit sidste måltid mad med kylling. 2 skiver kalkun bacon, 3 stk kyllingestykker, 2 æg og 300 g kogte grøntsager.

Mellemmåltid: 3 små pærer, lidt saltede mandler + 1 kop LOVE the.

Kosttilskud: Ingen.

Motion: Gik en tur på 5 km.

Cravings: Igen, men har dog lyst til kød, det er nemlig sidste dag med kød.

Humør: Jeg er i rigtig godt humør, jeg er ikke træt og har masser af energi.

 

Lørdag D. 11. April:

Morgenmad: Glutenfri havregrød, med vand og kanel, med appelsinstykker på.

Frokost: Chili suppe med 4 store rejer i suppen , mon ikke det går, jeg må jo ikke få ”kød” mere:-).

Aftensmad: 1 ½ juice. 1 ½ l friskpresset juice (1 kg gulerødder – 1 citron – 2 æbler – 1 broccoli –
1/2 blomkål – 2 stilke selleri – 1 cm ingefær – 1 skive robede).

Mellemmåltid: Friskpresset juice af 1 appelsin.

Kosttilskud: Ingen.

Motion: Ingen motion.

Cravings: Ingen og godt humør.

Andet: Kl 9.00 lavede jeg mit første lavement inden retreatet.

 

Søndag D. 12. April:

Den sidste dag inden retreatet drak jeg friskpresset grønsags juice over hele dagen.
3 liter grøntsagsjuice over hele dagen (1 kg gulerødder – 1 citron – 2 æbler – 1 broccoli – 1/2 blomkål –  2 stilke selleri – 1 skive robede – 1 cm ingefær).

 

Mandag D. 13 April:

Jeg drikker om morgenen 1 liter grøntsagssaft, inden jeg tager til Sjælland på faste retreat.

 

 

Please follow and like us:

Share

Save

Save