Lidt om faste.

Igennem årene har en lang række læger fra USA anvendt faste, som en egentlig sygdomsbehandling.

Isaac Jennings (1788-1874) startede med at anvende det behandlingssystem, der i dag under et kaldes for ”naturlig hygiejne” eller det ”hygiejniske system”.

Det samlede behandlingssystem omfatter:

  • Faste
  • Sol
  • Frisk luft
  • Motion
  • Rent vand
  • Afslapning
  • Hvile

Fra 1910 og frem til vore dage, ses publikationer på brugen af faste til behandlinger af:

  • Forhøjet blodtryk
  • Diabetes
  • Mentale lidelser
  • Hudlidelser
  • Overvægt
  • Hjertekarsygdom
  • Lidelser i mave – tarm kanal
  • Kemiske forgiftninger
  • Gigt og allergier

“For uddybende læsning om disse opråder, henvises til bogen Textbook of Natural Medicine”.

Der kan være mange forskellige grund til at folk vælger at faste:
Religiøst rituel
Sygdomsbehandling
Sundhedsfremme
Vægtregulering
Selvindsigt
Renselse
Spirituel klarhed

Faste på vand/grønsagsafkog/juice i en kort periode kan være en sikker og kraftfuld måde til forynge både sjæl og krop på. Men der er dog nogle mennesker, som faste ikke egner sig til.

Kroppen har sin egen helbredsmekanisme. En afgiftning af kroppen, er som et olieskift på en bil. Den renser og forbedrer filtreringen af dine interne væsker på en måde, som beskytter din krops motor fra at bryde sammen og producerer øjeblikkelig fordele, ved at kæmpe imod eksisterende sygdom.

Faste er en god ide fordi vi i dag spiser rigtigt meget mad og måske også forkert mad. Derfor er vores organer altid på overarbejde. Vores krop er bygget til selv at kunne udskille affaldsstoffer og giftstoffer og komme af med dem.

Men hvis vi presser og selv og stresser har kroppen svært ves at følge med. Derfor er det en god ide at faste og hjælpe kroppen til at udrense og skabe balance i kroppen.

Hvem skal ikke faste:
Børn må aldrig faste, samt gravide og kvinder der ammer. Personer med b.la. en spiseforstyrrelse, og mennesker der har meget svært ved at tage på, som kæmper for bevare hvert eneste kilo på deres krop og meget overvægtige mennesker, kan heller ikke anbefales at faste.

Folk med kroniske lidelser samt personer med kræft anbefales kun at faste i samråd med sin læge og en fag person, som kan følge personen i et tæt forløb.

En faste er IKKE en slankekur, jeg ser en faste, som en kur, hvor jeg optimerer kroppen til at helbrede sig selv, hvis kroppen giver symptomer jeg skal reagere på.

Evt. fordøjelsesproblemer, eksem, uren hud, hovedpine, allergier, gigt osv. Faste er en del af en udrensning.

Nedtrapning:
Det er vigtigt at starte på en nedtrapning, inden du starter på selve fasten og derefter optrapning. Fjern alle stimulanser, sukker, kaffe, koffien, gluten, rygning osv..

Ellers kan du opleve ubehag, kraftig hovedpine, kvalme og få hård mave. Så derfor kan det ikke anbefales at du starter direkte op på en faste, kroppen skal forberedes inden, så er der ingen risiko ved at faste.


Efter en faste kan du opleve:

  • Mentalt overskud
  • Mere energi
  • Pænere hud
  • Vægttab
  • Klarere tænkning
  • Forbedret søvn


Faste er ikke en slankekur:
Vægttab under en faste er forventelig, da tarmen indhold tømmes, dette kan give et vægttab på op til 1-2 kg. Det største tab af vand ses ved mennesker med væskebindinger, som ofte er følge af fødevarereaktioner, de kan tabe mange kilo under fasten.

Vægttab er dog den dårligste grund til, at ville starte på en faste, det primære formål ved at faste er ikke at tabe os. Men det kan dog være et godt afsæt til et varigt vægttab, hvis du efter fasten kan lægge nogle af dine usunde kostvaner fra dig, og samtidig dyrke motion.


Udrensningsplan:
Start med en 7 dages udrensningsplan, som har hjulpet tusindvis af patienter og mange har oplevet fremragende resultater. Programmet indeholder ro og fornyelse for din krop og kan reducere ømhed, smerter og kronisk sygdom. Udrensningen kan hjælpe dig til at føle dig sundere, mere energisk og få mere overskud, samt reducere evt. stress.

De 3 første dage er du på nedtrapning og der spiser du masser af mad fra den vegetariske verden. Allerede her hvor du fjerner usunde fødevarer, som er usunde for kroppen, som den skal bruge ekstra energi på et nedbryde, starter en udrensning allerede. Når du så faster, skubber du ekstra til udrensningen af kroppen.

Derefter har du 1 dag hvor du er fastende og får masser af grønsagssaft, afkog af grøntsager, supper, masser af vand, coffeinfri the, samt masser af ro.

Derefter spiser du som de første 3 dage hvor du så er på optrapning. Du kan også vælge længere forløb, når du først har mærket effekten fra de 7 dages forløb. Her kan jeg henvise til bogen den fede faste, du køber bogen her.


Ændringer af vaner:
Få succes med din faste, start med en 7 dages fast, når du så mærker effekten på kroppen kan du altid gå på en længere faste kur.

Planlæg, planlæg, planlæg…. Handl ind, så du er sikker på at du har de råvarer du skal bruge. Og forbered dine salater, tilsæt gerne smag, gør den spændende. Skaf en juicepresser, det gør det så nemmere at få nogle ekstra grøntsager.

HUSK: Når du ønske at ændre vaner, så sæt ALTID fokus på det du gerne må spise.

Motivationen skal nok komme, når du efter 5-6 dage begynder at se forbedringerne og husk at spejle dig i de positive kommentarer der kommer fra din opgangskreds. Og husk at fejre dig selv:-)

Inspiration: Få inspiration til hvad du kan gøre, for at hjælpe kroppen med udrensning.