Retningslinier for mad, tilskud og livsstil ved hjertekarsygdomme.


Middelhavskosten, mindsker risikoen for hjertekarsygdomme:
Det er vigtigt at reducere indtag af mættet fedt og transfedtsyrer og samtidig øge forbruget af grønsager (mange), frugt, mange nødder, kostfibre, fuldkorn, høj mængde af enkeltmættet fedtsyrer (olivenolie) og omega 3 fedtsyrer og fisk. Moderat indtag af mejeriprodukter, lav kødforbrug og højt indtag af bælgfrugter.

Et anden vigtig mål er at forbedre strukturen og sammensætningen af cellemembraner ved at tilbyde essentielle enkeltmættet fedtsyrer(olivenolie) og omega 3 fedtsyrer og ved at forhindre oxydative og frie radikale skade på strukturen, ved at tilføre et højt niveau af antioxidanter og fytokemikaler, altså reparere iltrelaterede celleskader.

Det viste sig også at reducering i mængden at kulhydrater i en gennemsnitlig kost, resulterede i 30% reduktion i hjerte sygdomme. Nødder har en kolesterol nedsættende effekt. Som her forklarer fordelen, men de har også et højt indhold af arginin (Aminosyre).


Diæt:

Det er meget vigtigt at gøre følgende:

  • Spis mindre mættet fedt og kolesterol ved at reducere eller eliminere mængden af animalske produkter i diæten.
  • Øg forbruget af fiberrig vegetabilske fødevarer(frugt, grøntsager, korn, bælgfrugter, nødder og frø).
  • Øg forbruget af enkeltmættet fedt (nødder, frø og olivenolie).
  • Fisk eller fiskeolie dagligt.
  • Følg en lav glykæmisk kost/tallerkenmodellen.
  • Følg gældende anbefalinger om indtag af ”firbenet” kød (max 500g pr uge).
  • Lav allergen kost – rotations diet/elimination af en bestemt fødevare.
  • Væk fra sukker og kaffe
  • Gode bakterier til tarmfloraen

Middelhavskosten:

  • Oliven olie er den primære kilde af fedt og meget vigtig.
  • Diæten er baseret på overflod af vegetabilske fødevarer.
  • Fødevarer der er minimalt forarbejdede, og mennesker fokuserer på årstidernes friske, lokalt dyrkede grøntsager.
  • Frisk frugt er typisk hverdags dessert, med lidt koncentreret sukker eller honning, men spiser højest et par gange om ugen.
  • Mælkeprodukter (hovedsageligt ost og yoghurt) forbruges i lav eller moderat mængder dagligt.
  • Fisk forbruges regelmæssigt.
  • Fjerkræ og æg forbruges i moderate mængder (op til 4 gange om ugen) eller slet ikke.
  • Rødt kød forbruges i små mængder.
  • Vin forbruges i lav eller moderat mængde, normalt i forbindelse med måltider.
  • Højt indtag af nødder og frø har vist sig at reducere risikoen for hjertekarsygdomme.

Behandlingen er at reducere alle kendte risiko faktorer. Det er især vigtigt at arbejde med din læge for at identificere risiko faktorerne via labotorie tests som, kolesterol, triglycerider og inflammation i kroppen via. en CRP-test.


Kosttilskud:

Der findes rigtig mange forskellige kosttilskud, som vil være et godt supplement, imod hjertekar sygedomme, kontakt en ernæringsterapeut, for at få de rigtige tilskud, som passer præcis til dig.

Livstil: 

  • Ryg ikke.
  • Opnå og fasthold din ideale kropsvægt.
  • Motion på regelmæssig basis.
  • Spis mere grønt – fisk.
  • Spis varieret.
  • Kik på ernæringen.
  • Kik på stressniveau.
  • Få mindst 8 timers søvn.


Risiko faktorer ved livsstil:

  • Fedme, et mål omkring maven på over 1,oo for mænd og 0,80 for kvinder øger risiko.
  • Folk der ryger har 70% større risiko at dø af hjertekarsygdom, end ikke rygere.
  • Højere mængder af LDL ved forhøjet kolesterol i blodet giver også højere dødelighed.
  • Triglycerider højere end 150mg og HDL under 40mg i mænd og under 50mg i kvinder,
  • Højt blodtryk højere end 130/85. Insulin resistens glucose intolerance faste blodsukker niveau over 101 mg/dl
  • Højt blod niveau af fibrinogen (øge risikoen for hjertekarsygdomme).
  • Stigende niveau af CRP, C-reaktivt protein, markør for inflammation i kroppen.
  • Stigende homocystin (Aminosyre, methionin til cystein) kan gøre skade på arterierne (blodårerne)Åreforkalkning) samt gøre skade på hjernen.
  • Hvis en person har mangel på folinsyre, vitamin B6 eller vitamin B12 vil der være en stigning i homocystein niveauet i kroppen. Ved et højt niveau af homocystein, der der en stor risiko for at udvikle hjertekarsygdomme.


Blodfortyndende midler:

Hjetemagnyl – Har en svag antiinflammatorisk effekt, der er ingen særlige bivirkninger, og ingen forsigtighedshensyn ved kosændringer.

Warfarin – (Maravan og Marcoumar) – Er det vigtigt ikke at komme til at skubbe til virkningen, så der skal vises forsigtighed med: Fiskeolie, E-vitamin, og K-vitaminrige fødevarer.

 

HUSK: Denne side er ment, som inspiration, til hvad du kan ændre ved din kost og livsstil, for at mindske din risiko for, at udvikle hjertekar karsygdomme. Ønsker du at få en præcis handlingsplan, er det vigtigt at du opsøger en dygtig ernæringsterapeut.